Maandag 22 augustus 2016 van Muros naar Isla Cies

We zijn vandaag na vertrek uit Lelystad, een maand onderweg.

We staan om 8.00 uur op en zetten koffie/thee voor onderweg. We vertrekken om 9.30 uur. Als we willen ontbijten hoort Frans wat aan de motor. Motor uit, alles nakijken en er blijken een paar moeren los te zitten. Eerst repareren en dan verder. Alles zit weer zoals het hoort.

Het is heel zonnig met weinig wind. Maar na 2 uur draait de wind en zeilen we heerlijk met 2 zeilen op verder. Altijd een stuk rustiger, als de motor uit kan. Maar na enige tijd is er minder wind en een vlakke zee, moeten we toch het “ijzeren grootzeil” er weer bij aan.

We willen graag naar Isla Cies. Omdat het een natuurreservaat is, moet je toestemming hebben om daar te ankeren. Frans doet via de zender verschillende pogingen om een mail te verzenden om die toestemming te krijgen. Het lukt niet. Later blijkt, dat we in onze oude pilot een verkeerd mailadres hebben staan. We zien ’s avonds wel douane, maar die blijkt alleen bij andere nederlanders de papieren te hebben gecontroleerd.

We vissen onderweg wat, we zien ontelbare vissersbootjes, wij vangen niets. Om 17.00 uur ankeren we bij Isla Cies. Er liggen al 10 andere boten, later zullen er nog een paar bij komen.

Na het eten gaan we in de bijboot naar het strand en lopen 4 kilometer naar de vuurtoren, die op het hoogste punt (175 meter) van het eiland ligt. Prachtig uitzicht. Boven staan heel veel mensen te wachten op de zonsondergang. Het is redelijk dampig, daarom wachten we niet en lopen vast naar beneden. Het is donker als we weer bij de bijboot zijn. Gelukkig hebben we licht laten branden en kunnen we de boot weer terugvinden. Het is inmiddels pikkedonker.