Woensdag 23 mei 2018. Van Oxios naar…..

Als we heel vroeg wakker worden is de wind plotseling sterk toegenomen. We liggen hier perfect en het anker houdt goed, maar het is wel erg open en de golven rollen door een gat tussen de 2 eilanden in naar binnen. We draaien ons nog een paar uurtjes om, maar voelen wel, dat de wind toeneemt. Als we opstaan zijn we zo stoer om te gaan zwemmen. Nou ja, het is meer: even in en uit het water. Ik blijf een beetje met 1 arm aan de zwemtrap hangen en Frans probeert om 3 meter tegen de wind en de golven in te zwemmen maar geeft dat al snel op. Als we hebben ontbeten is het slechter geworden en we zien meer dan 30 knopen wind op de meter, geen reden om te vertrekken.

Frans haalt met de zender het weer en windbericht binnen en voorspelt dat het tot 12 uur gaat duren. Inmiddels zijn er aan beide kanten van ons 2 zeilboten komen liggen, die ook schuilen voor de harde wind. In de loop van de ochtend zien we op de windberichten, dat het tot 15 uur gaat duren.

En inderdaad om kwart voor drie is het dusdanig afgenomen, dat we besluiten te vertrekken. Het anker heeft zich door de harde wind goed ingegraven, Frans heeft wat moeite om het los te krijgen. Dan blijkt er ook nog een lijn met een ankerboei in de ketting vast te zitten, maar gelukkig lukt het hem om het los te snijden.

Het eerste stuk tussen de eilanden door motoren we, we moeten recht tegen de wind in. Pas na een uur kunnen we een bocht maken langs een heel ondiep stuk en gaat de genua uit. Als we op het smalste stuk zijn zien we de vinnen van 2 dolfijnen een paar keer boven water langs komen. Opvallend, dat we ze zien terwijl we redelijk dicht bij de kant zijn. Tot nog toe zagen we alleen dolfijnen als we meer op open zee waren. Altijd opletten dus of we ze spotten.

Als we de bocht om zijn kunnen we ook het grootzeil omhoog trekken en gaan we een stuk sneller. Er zijn nog wel wat golven maar het is verder prima zeilen. Als we vanochtend vroeg weg hadden kunnen gaan, waren we naar een eiland gegaan in de Golf van Patras, waar we nu varen. Maar nu zouden we daar in het donker aankomen en dat proberen we altijd te voorkomen, zeker als we er nooit geweest zijn en de situatie niet kennen. We besluiten om de nacht door te varen en in de loop van morgenochtend te kijken waar we gaan aanleggen.

ps.: het bovenstaande blog heb ik geplaatst op woensdagavond, om 23:15

om 22:45 is DE BOLBLIKSEM  waargenomen ter hoogte van Psathopyrgros.