Maandag 1 oktober 2018. Aankomst in Porto dell’Etna in Riposto op Sicilië.

We varen vannacht een heel rustige nacht in, er is af en toe wind en soms zelfs heel behoorlijk zodat we lekker kunnen zeilen. En dan ineens is de wind helemaal weg en moet de motor aan. Als er dan weer wat wind is en we hebben de motor nog aan, dan trekt het zeil altijd een beetje mee tot we weer 5 knopen lopen en de motor helemaal weer uit kan. En zo blijven we de hele nacht een beetje bezig met de zeilen en de motor. We varen aan de oostkant van Sicilië en de meeste vrachtboten varen verder naar buiten dan wij doen. Een enkeling zit op onze route, die zo’n 5 mijl uit de kust is. Een hele grote sleepboot die ons tegemoet komt houdt me zeker een uur bezig. We kunnen op de computer met de AIS zien wanneer een boot ons passeert en op welke afstand. De sleepboot leek erg dicht langs ons te komen, ik stuurde tijdig een stuk naar het land toe, hij deed het zelfde. Ik stuur terug, bedenk dat we dan maar aan de andere kant gaan passeren, de sleper wijkt ook weer naar die kant uit. Beetje flauw om dat ‘s nachts om 2 uur te doen terwijl er verder niets is en het pikkedonker is. Uiteindelijk passeren ze op 500 meter afstand.

Vanochtend is het weer fantastisch weer, warm en zonnig, het lijkt nog steeds zomer. En zo varen we richting Porto dell’Etna in Riposto, onze winterligplaats waar we dezelfde plaats als de afgelopen 2 jaar hebben gereserveerd. We leggen aan en zien dat we op de minuut nauwkeurig 24 uur hebben gevaren van Ragusa naar hier. Hebben we toch goed gerekend deze keer en de vertrektijd gisteren was prima. Dit is een mooi slot van een heerlijke zomer in Griekenland.

Frans heeft natuurlijk vanmiddag uitgerekend dat we bijna 2000 mijl gevaren hebben sinds ons vertrek hier de eerste week van mei. Het lijkt enorm lang geleden en soms bekijken we de foto’s en herinneren we ons weer dat we op zulke prachtige plekken zijn geweest en zoveel mooie ankerbaaien hebben ontdekt.

Eén gedachte over “Maandag 1 oktober 2018. Aankomst in Porto dell’Etna in Riposto op Sicilië.”