Woensdag 24 juni 2020. Onderweg naar Crotone.

We zijn gisteravond om 20 uur begonnen met om en om wachtlopen. Frans wil altijd graag om 20 uur eerst wat slapen. Dat valt niet mee, want het is dan nog licht en normaal gaan we ook niet op dat tijdstip slapen. Ook helpt het niet dat de motor aan is en daardoor wordt het erg warm binnen. Maar na een uur slaapt hij toch, al zegt hij zelf helemaal niet geslapen te hebben als ik hem om 23 uur wakker maak. Ondertussen is er af en toe wat wind en dan weer helemaal niets. Aan het eind van mijn wacht kan ik toch de genua bij trekken en maken we een fijne snelheid. Het grootzeil is de hele overtocht op blijven staan. Ik zie het in de avond dus langzaam donker worden en uiteindelijk is het echt heel donker. Er is slechts een klein stukje maan te zien, het is prachtig helder met een sterrenhemel zoals je het zelden ziet.

We hebben wisseling van de wacht om de drie uur, daarom zie ik het in mijn tweede wacht vanaf half 4 heel langzaam weer licht worden. Na mijn tweede keer slapen komen we weer gewoon in het dagritme. Eigenlijk vinden we het niet zo prettig om maar één nacht door te varen. Liever maken we een langere tocht met meerdere dagen. De eerste nacht wachtlopen en korte periodes slapen moeten we altijd een beetje in het ritme komen. De tweede en volgende nacht is altijd heel anders en gaat veel beter. Maar helaas, dit stuk is maar 135 mijl en dan zit er maar 1 nacht in. We zijn de hele dag weer bezig met de genua, inrollen als we er niets mee kunnen beginnen, uitrollen als we denken, dat het ons wat snelheid oplevert. En af en toe als de wind ons gunstig gezind is kan de motor uit en hebben we rust aan het hoofd. Vooral het laatste stuk zit de wind ons dwars, we wisten dit vooraf al. We hebben de stroming tegen en de wind recht op de kop van de boot. De motor moet harder werken, zodat we toch nog wat vooruit gaan. Maar het einde is in zicht.

Tegen 14:00 uur ronden we de laatst kaap voor Crotone en bellen met de werf of we er misschien vanmiddag al uit kunnen. Helaas lukt dat niet, het wordt morgenmiddag. We besluiten niet in de haven te gaan liggen, dat hebben we de afgelopen negen maanden nu wel genoeg gezien. We gaan vlak bij de ingang van de haven voor het strand liggen. Eerst goed opletten, dat we niet te ver doorvaren naar het strand, het is hier erg ondiep. We gooien om 16:00 uur het anker uit alsof het gisteren was en alles gaat perfect. Nu zitten we lekker buiten in de kuip met wat te drinken, uitzicht op het strand, dat vol staat met parasols. Er zijn veel mensen op de kant en veel zwemmers, de zeilclub is met kleine bootjes aan het oefenen, de zwemclub heeft een wedstrijd. Even heel wat anders dus na zo’n lange periode in Riposto.

Eén gedachte over “Woensdag 24 juni 2020. Onderweg naar Crotone.”

1. Heerlijk, genieten van een ander uitzicht! Neem het zoals het komt! Dwars een geel hesje aantrekken en verkondigen dat het allemaal maar onzin is, lijkt mij ook geen optie