Dinsdag 22 september 2020. Porto dell’Etna, Riposto op Sicilië.

We zijn weer terug aan boord van de Bolbliksem in de haven van Riposto,Sicilië. Het is even stil geweest en we hebben geen blog gepubliceerd, maar er is veel gebeurd in de tussenliggende periode:

Op 31 juli zijn we samen naar het vliegveld in Catania gereisd. Mijn vlucht ging naar Amsterdam, ik ben heerlijk 13 dagen in Nederland geweest, heb veel familie bezocht, prachtig weer gehad, veel gefietst en mijn rijbewijs verlengd.

Frans is naar Berlijn gevlogen, waar onze vriend Peter hem opwachtte op het vliegveld. Ze verbleven eerst 3 dagen thuis bij Peter, waarna ze naar de nieuwe boot reisden. De Felicita lag in Stralsund in Noord-Duitsland, vlak bij de werf waar zij gebouwd is. Het is een Hanse 588, Peter had alleen een proefvaart met iemand van de werf gemaakt. Na een dag de laatste boodschappen te hebben gedaan zijn ze samen vertrokken. De oorspronkelijke planning was om in het voorjaar een week samen in de Oostzee proef te varen, maar door alle virusproblemen kon dat helaas niet doorgaan. Peter wist al heel veel over de boot, maar veel dingen moesten onderweg ontdekt worden. Zoals: hoe zet je de gashandel van het ene stuurwiel naar de andere bediening. Ze lagen dwars in de eerste sluis bij het Kieler Kanaal voordat het juiste knopje was gevonden. Maar net als bij veel dingen, die later gebeurden, ook dit liep allemaal goed af. De eerste helft van de trip naar de Middellandse Zee langs Nederland, België en Frankrijk was er niet veel wind. De zeilen waren omhoog maar de motor heeft veel uren gedraaid. Pas bij de Golf van Biskaje kwamen er harde wind met hoge golven. Het werd een stevige overtocht naar La Coruña. Intussen was ik terug op Sicilië en vloog ik op zondag 16 augustus naar Spanje om de rest van de tocht mee te maken. We wachtten een paar dagen op beter weer en vertrokken woensdag 19 augustus met een nieuwe lading boodschappen voor de volgende etappe. Het was goed om de nachten met drie personen wacht te lopen in plaats van met z’n tweeën. We hadden mooi weer en af en toe stevige wind. In La Linea bij Gibraltar kwam Sweety, de vrouw van Peter, aan boord. Weer moesten we wachten op een goede weersvoorspelling met eerst helemaal geen wind, maar daar kwam snel verandering in. Op een nacht met sterke wind en behoorlijke golven begaf de stuurautomaat het. Tenminste: hij maakte geen contact meer en de mannen moesten zelf sturen. We waren al een behoorlijk eind op weg naar Sardinië, en besloten om uit te wijken naar Formentera. Het was nog een hele klus om daar te komen. Iedere 20 minuten wisselden Frans en Peter, de golven waren hoog en het was donker om ons heen. De oriëntatie was moeilijk, geen maan, geen sterren. Het was nog donker bij Formentera, maar wij waren eerder in een baai daar geweest en we zagen een paar andere boten in de verte liggen. Anker uit en uitrusten. In de loop van de dag heeft Frans het probleem tijdelijk kunnen oplossen en vroeg in de avond vertrokken we richting Sardinië. Aldaar zijn we een paar dagen in de haven van Cagliari gebleven om wat uit te rusten en te genieten van de stad en de omgeving. Uiteindelijk kwamen we na een korte stop, bij de Liparische eilanden ten noorden van Sicilië, op donderdag 10 september in de haven van Riposto aan. Wij waren weer ‘thuis’ en de boot van Peter en Sweety ook. Het was voor ons een fantastische tocht, maar Frans heeft iedere dag wel iets moeten repareren. Het is een splinternieuwe boot waar heel veel apparatuur in zit. En niet alle problemen waren terug te vinden in het handboek, vaak zocht Frans enige tijd voor het probleem gelokaliseerd was en er een oplossing bedacht was. En door zo veel nachten wacht lopen hadden we beiden wat slaaptekort gehad, we hadden dagen nodig om een beetje bij te komen.

Morgen volgt het verslag waarom we met dit prachtige weer nog in de haven liggen en niet onderweg zijn met onze eigen boot.

Eén gedachte over “Dinsdag 22 september 2020. Porto dell’Etna, Riposto op Sicilië.”

1. Hallo Hans, Janneke of Frans, ik hoop dat jullie allemaal gezond zijn. Is de dagelijkse update vervallen? Dat zou wel een teleurstelling zijn. Ik wacht af. Gegroet, Marius